Er blijkt veel verwarring te zijn over het behalen van de Code 95 en de wetgeving daarbij.

E RIJP - Erik Boots, opleider nascholing code 95, signaleert de laatste maanden een aantal zaken tijdens trainingen die te maken hebben met het feit dat wetgeving rondom code 95 niet duidelijk is. "Met name chauffeurs blijken niet goed op de hoogte van hoe hun rijbewijs eruitziet", aldus Erik Boots.

Rijbewijzen zijn ongemerkt verlopen

"Inmiddels hebben we in onze trainingen al zo’n tien chauffeurs moeten vertellen dat hun rijbewijs al is verlopen of binnenkort gaat verlopen, terwijl de chauffeur ervan overtuigd is dat het rijbewijs nog jaren geldig is."

De oorzaak hiervan ligt in het feit dat sinds 19 januari 2013 het groot rijbewijs nog maar 5 jaar geldig is, omdat de geldigheid van de medische keuring verkort is.

"Chauffeurs die in 2013 of 2014 hun rijbewijs hebben verlengd, hebben nu een rijbewijs dat tot 2018 of 2019 geldig is. Echter, zij hebben meestal in 2016 een nieuw groot rijbewijs aangevraagd om de ‘code 95’ te registreren. In hun hoofd zit dan ‘dit rijbewijs is nu 5 jaar geldig’ terwijl dit niet zo is. Extra onduidelijk wordt het, omdat op de voorzijde dan wel een geldigheid van 10 jaar staat. Dit geldt echter alleen voor het B-rijbewijs. Kijk dus goed naar de geldigheid van specifiek het C- en CE-rijbewijs op de achterkant."

Er zijn uren verdwenen

"Chauffeurs die voor 10 september 2009 hun C-rijbewijs gehaald hebben, hadden tot 10 september 2016 de tijd om de code 95 te registreren. Iedereen die nu actief is in het beroepsgoederenvervoer heeft dit dan ook braaf gedaan. Sommige zelfs al voor die tijd, bijvoorbeeld in 2015, als hun rijbewijs toch verliep en ze de 35 uur al voldaan hadden."

"Ieder nascholingsblok duurt 5 jaar, waarin 35 uur nascholing moet worden gevolgd. Nieuwe uren voor de volgende periode kunnen pas geregistreerd worden vanaf vijf jaar voor de einddatum code 95, zoals vermeldt op het rijbewijs. Uren die zijn gemaakt en geregistreerd tussen, in dit geval, 2015 en 10 september 2016, zijn per 10 september 2016 dus verdwenen", zegt Erik Boots.

Cursussen worden onnodig gevolgd

Erik Boots: "Dit punt sluit aan bij het vorige punt. Wij treffen nu mensen in de les aan, die net hun rijbewijs hebben verlengd, maanden of enkele jaren voordat hun code 95 verliep. Zij waren er dan ‘snel bij’. Maar het heeft dan nog geen zin om ze een training te geven, dan wel de nascholingsuren te registreren, omdat deze chauffeurs meer dan 5 jaar voor hun nieuwe code 95-einddatum al deelnemen. Dit kan erg ongelukkig uitpakken als precies in die periode een verplichte cursus als ADR of VCA op het programma staat."

"Dan kun je er beter voor kiezen om de uren níet versneld te halen. Ook chauffeurs die in de komende periode meer nascholingstrainingen gaan volgen om zo 35 uur nascholing te hebben als hun rijbewijs verlengd moet worden, moeten daarna wachten tot 5 jaar voor hun nieuwe code 95-einddatum met het volgen van nascholing."

Voorbeeld: Een chauffeur heeft een code 95-einddatum op 10 september 2024. Deze chauffeur kan pas vanaf 10 september 2019 nieuwe uren gaan ‘sparen’ voor zijn nieuwe nascholingsperiode. Alle uren die na het verlengen van zijn rijbewijs maar voor de datum 10 september 2019 zijn geregistreerd verdwijnen, op 10 september 2019 staat de teller hoe dan ook op 0.

De website mijnCBR.nl geeft een chauffeur inzicht in zijn tot nu toe gespaarde uren.

Oudere chauffeurs per 1 januari 2020 verplicht nageschoold

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 en dus altijd ‘gratis’ hun code 95 kregen, zijn per 1 januari 2020 verplicht om de 35 uur voldaan te hebben, óók als ze een rijbewijs bezitten met een code 95 die tot later geldig is, maar gratis verkregen.

Erik Boots: "Dit is het gevolg van een uitspraak in Brussel. Het zou kunnen dat deze chauffeurs ook een oproep van hun gemeenten gaan krijgen om hun rijbewijs verplicht om te wisselen, zeker is echter dat een rijbewijs dat na 1 januari 2020 een code 95-aantekening heeft zonder bijbehorende gevolgde nascholing, niet rechtsgeldig is. En dus bij een controle of ongeval tot grote problemen kan leiden."

"Ik noem steeds de datum van 10 september 2016 als voorbeeld maar deze datum is voor steeds meer chauffeurs niet van toepassing, namelijk als ze: geboren zijn voor 1 juli 1955. Ze hebben dan hun code 95 op een andere datum staan en deze datum is leidend of hun C-rijbewijs hebben gehaald na 10 september 2009. Zij hebben vanaf het moment van het behalen van het rijbewijs steeds 5 jaar de tijd om de code 95 te verlengen."

Wat kunt u doen als chauffeur/werkgever?

"Beoordeel het rijbewijs van de chauffeur, met name op de geldigheid van het C en CE-rijbewijs", adviseert Boots.

"Vraag een uitdraai van de MijnCBRpagina op. Chauffeurs weten vaak nog wel dát ze een training hebben gedaan, maar niet meer exact wanneer. Onder het kopje ‘nieuwe cursussen’ staat hoeveel nascholingsdagen theorie en praktijk er nu zijn geregistreerd. Bovenin deze pagina staat ook het kandidaatnummer. Sla deze op en geef hem door aan uw opleider, deze mag namelijk chauffeurs niet meer aanmelden op basis van hun BSN, dit moet nu op basis van kandidaatnummer."

"Bepaal samen met uw chauffeur of er nog ‘verplichte’ cursussen als ADR, VCA of heftruck zijn gepland die mee moeten tellen in de huidige nascholingsperiode. Indien dit zo is, is het geen goed idee om de code 95 met andere cursussen versneld te halen (ondanks dat uw chauffeur dan twee keer een nieuw rijbewijs moet halen) omdat deze uren later niet worden meegeteld in een nieuwe periode."

Tot slot wil Erik Boots nog kwijt dat hij veel chauffeurs hoort klagen dat het allemaal zo ingewikkeld is gemaakt. "Het antwoord op deze vraag moet u in Brussel zoeken. Feit is dat we ermee te maken hebben en dat fouten tot gevolg hebben dat het extra geld kost en/of ervoor zorgt dat een chauffeur per direct niet meer kan rijden. Jezelf verdiepen in deze zaken kan dus veel narigheid voorkomen", besluit Boots.

(Bron: Transport-Online)

Terug naar overzicht